Translate

الخميس، يونيو 15، 2006

الحرية...تطلع ايه..يعنى ايه.. وبكام الكيلو منها

الحريةياااااااااااااااةكلمة من زمان ...كلمة قديمة نسيت معناها...حد يفكرنى بيها يعنى ايه الحرية....انا بابايا كان بيحكيللى عنها وانا صغيربيقول زمان كان فيه منها كتير...دلوقتى الكيماويات والمبيدات الحشرية باين عليها مدمرتش الانسان المصرى لوحده بل دمرت معه الحرية ايضا...منهم لله بتوع الكيماوى ومنه لله يوسف والى ومنهم لله بتوع السلطة فى مصر..هم جميعا مشتركون فى قتل الحرية..طب مايستوردوها من بره زى السلع اللى بيقولوا عليها استفزازية وبعدين الحكومة تدعمها للشعب الغلبان حتى يعرف طعمها ايه الحرية
ياريت الناس اللى من الجيل الاكبر منى سنا رغم اننى عجوز يشرح لنا هى البتاعة دى تطلع ايه اللى هى الحرية..طعمها ايه وياترى بتتزرع ولا بيصنعوها....انا نفسى فيها قبل ما اموت حاسس ان انا حا اموت ناقص عمر لو معرفتش يعنى ايه الحرية...
اكيد هى حاجة حلوة والاكثر تاكيدا ان فى ناس بيتكلموا عنها بس هم مش عارفين يعنى ايه..
طب لو استعملت جوجل وطبعا جوجل دة لا يعلى عليه يقدر يفهمن تطلع ايه الحرية..ياخبر اسود ياجماعة مش عارف اعمل ايه ....
اتجه الى الله واطلب منه
يارب يارب يارب
قبل ما اموت ادوق طعمها واعرف هى ايه الحرية دى

هناك تعليق واحد :

  1. الحرية هي (على راي عادل امام في فيلم المنسي)

    ان انت حر تقول اللي انت عايزة وان الريس حر انه يحبسك

    اما في رايي انا فالحرية هي الا تتدخل الحكومة في اختيارك للطريقة التي ستنتقل بها الى حياة افضل

    -محروق في قطر
    -غرقان في عبارة
    -متسرطن بالخضار
    -مصاب بالفشل الكلوي من الماء
    -مصاب بفيرس سي او الايدز من عظمة التعقيم في المستشفيات
    -او مصابا بجلطة في المخ على اثر ايمانك بالحكومة ووعودها

    ردحذف

شكرا للزيارة والتعليق